مدیریت دانش
مریم احمدی نسب؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003 )و خلق و اشتراک دانش همتی(1389 )گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافتهها: وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی )میانگین= 88/88)، خلق دانش(59/22 ) و اشتراک دانش (میانگین=32/18 ) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کتابداران به خلق (001/0 sig = و 672/0 r =)و اشتراک دانش(001/0 sig = و 646/0 r =) رابطه معنیداری وجود دارد .نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت که تعلق سازمانی به عنوان یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی، مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به خلق و اشتراک دانش کتابداران است و کتابخانههای عمومی میتوانند با تقویت ابعاد تعلق سازمانی چون سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کتابداران به خلق و اشتراک دانش گردند و برای خلق و اشتراک دانش در راستای ارائه خدمات بهتر ترغیب نماید
اشتراک دانش
مریم سلامی؛ مریم احمدی نسب؛ وحیده حجهفروش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای پنج عاملی شخصیت و اشتراک دانش مورد استفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان به تعداد 170 نفر بود که از طریق نمونهگیری به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمی صورت گرفت و 120 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ– اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابداران با ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی (میانگین=53/40)، برونگرایی (میانگین=30/40)، گشودگی (میانگین=16/38) و سازگاری بالا (میانگین= 02/37) گرایش بیشتری به تسهیم دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ویژگی شخصیتی روانرنجوری کتابداران (میانگین=79/33) با تسهیم دانش رابطه عکس داشته و هرچه این ویژگی در افراد کاهش یابد گرایش بیشتری به تسهیم دانش دارند. بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش مقدار ضریب همبستگی برابر با 207/0r = در سطح معنیداری 023/0> P به دست آمد که نشانگر همبستگی و رابطه مستقیمی بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در افراد است.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در کتابداران را تأیید کرده و نشان داد که هر چه افراد به سمت ویژگیهای مختلف شخصیتی (وظیفهشناسی، برونگرایی، گشودگی و دلپذیری (پیش روند تسهیم دانش آنها افزایش مییابد که این امر میتواند بسترساز ایجاد فرهنگ و مشارکت در سازمان شود و تأثیر قابلتوجهی بر تسهیم دانش کتابداران داشته باشد.